maanantai 19. toukokuuta 2014

scotland beibe!

Koti-Köpikseen palattu ja pitkä viikonloppu Skotlannin Aberdeenissa Iidan luona takana! Fiilis väsynyt, mut onni. Yks uus siisti maailman kolkka nähtynä, ei voi valittaa.

Lähdin reissuun torstaina aamuyöllä. Kyllähän tuo silmiä painoi, mut lohduttauduin sillä, et perillä odottais maailman siistein aksentti ja Gerard Butlerin kotimaa, he. Ja tietty jyväkylän kaveri Iida, joka viettää vaihtokevättään Aberdeenissa!

Ennen puoltapäivää ehdin seikkailla Frankfurtin kautta perille yllättävän aurinkoiseen skottimaahan. Iida oli vastassa ja otettiin suoraan bussi opiskelija-asuntolaan, jossa Iida majailee. Jännä systeemi, yliopistolla on fukseille oma asuntola, jossa saa asua vaan vuoden, ja tähän samaiseen paikkaan majoitetaan myös vaihtarit. Ottaen huomioon sen, että yliopistoon mennään tuolla paljon nuorempana ku meillä on tapana, nostan kyllä hattua ja olin hiljaa ihan onnellinen siitä, et saan asua Tanskassa omakotitalossa huippukämppiksen kanssa heh.

Jo matkalla sain ihmetellä niitä kaikkia Emmerdale-taloja savupiippuineen, lampaita, lukemattomia meriharakoita (niitä oli ihan hulluna, jopa asuntolan kukkapenkissä pesimässä hah) ja muita. Perillä toki myös hanojen outoutta ja mitä näitä nyt oli. Ekana päivänä ei touhuttu kauheasti mitään, monta tuntia meni vaan puhuen kaikkia vaihtojuttuja ja elämää muutenkin ihan huomaamatta. Sitten alko kolkutella niin kova nälkä, et oli aika suunnata keskustaan syömään pubiruokaa aaje. Käveltiin rannan kautta, miten siisti! Mentiin syömään johonkin pubiin, miten se olikaan just semmonen, mitä niistä paikoista olin ajatellukin haha. Jalkapalloa, olutta ja mielettömän hyviä hamppareita, live-musiikkiakin kaiken päälle. Vähän oli vaikeuksia saada ihmisten puheesta selvää, kuulostaa niin oudolta, ku ei oo oikein tottunu kuuntelemaan moista.

rantakatu ja majakkakin siel! voi nähdä jopa delfiinejä, emmää.

Seuraavana päivänä kierreltiin kaupungilla ja ohjelmassa oli kyllä yks mun eniten odottamista mestoista: Jamie Oliverin ravintola, oijoi. Kyllähän minä sen tiedän, ettei koko tyypillä ole todennäköisesti paljoakaan tekemistä koko ravintolan kanssa, mut en silti voinut olla mehustelematta ajatuksella, että Jamie se itse pikkukätösin pyöritteli ne cannelonit minun lautaselle ahah. Niin tai näin, hyvää safkaa kumminkin!

moro jaggerii.
uuu, Jamie.
ruokaonni heehe.
 Illalla mentiin takasin opiskelija-asuntolalle Saksa- ja Italia-hippoihin. Noilla on vaihtareilla tapana, et jokainen maa järjestää vuorollaan juhlat, joissa on oman maan ruokaa, juomaa, musiikkia ja muuta. Oli siisti nähdä vaihtarimeininkiä vähän muuallakin! Vaikka aika samaltahan se tuntui ku kotanakin loppujen lopuks. Kun muut lähti jatkamaan keskustaan, me mentiin päättäväisenä nukkumaan, koska aikaisin seuraavana aamuna oli suunnitelmana lähteä bussilla Braemariin Cairngormin kansallispuistoon vähän retkeilemään!

Braemarissa.

Reippaan parin tunnin bussimatkan jälkeen oltiin perillä Braemarin pikkukylässä. Vaikutti siltä, et turismilla on kylälle iso merkitys, retkeilijöitä oli mielettömästi. Paikalliset erotti turisteista siitä, et niillä ei ollu retkeilykamppeita päällä ja ne moikkas joka ikistä vastaantulijaa ("Good mornin' ladies!"), söpöjä. Koska sadepilvet lähesty uhkaavasti ja haluttiin ehtiä melko aikaseen bussiin, jotta olis ollu illallakin vielä aikaa tehdä Aberdeenissa jotain, valkattiin melko lyhyt reitti. Noustiin Creag Choinnichin kukkulle näköalapaikalle ihastelemaan maisemia vuorineen.

ja sit kiivettii.

Matkalla oli melko tutun näköstä mäntymetsää mustikkamattoineen. Huipulla kuitenkin odotti jotain vähän erilaista, mielettömän siistit näkymät kansallispuistoon ja kylään! Kuvat ei oikein anna oikeutta, mut voin luvata, et oli aika mieletön. Huipulla syötiin eväitä (hitosti salt&vinegar -juttuja hehe) tuulen puhallellessa hiuksia sekaisin.

Evästauon aikana tummat pilvet vyöry uhkaavasti vuorten yli kohti ja vettähän siitä sitten saatiin niskaan. Tuli niin kylmä, et päätettiin sitten lähteä takaisin alas kylään odottelamaan bussia johonkin paikkaan, jossa sormet sai sulatettua.

Päädyttiin todennäköisesti ainoan hotellin respaan lämmittelemään ja juomaan kaakaota. Takkatuli ja kaikki. Siellä me istuskeltiin eläkeläisten kanssa nojatuoleissa tuleen tuijotellen, vaan viskilasit puuttui. Bussissa takaisiin Aberdeeneen nukutti. Saatiin skarpattua kuitenkin sen verran, et lähdettiin vielä illalla keskustaan ja jätettiin levoton biologiafaktojen googlettaminen. Vaikka ravintolareissu oli vähän epäonnekas, Guinness ja jäätelö pelasti tilanteen aikalailla.

huomatkaa skottihattu-pappa taustalla, heh.

Sunnuntaiaamuna olikin sit aika jo lähteä takaisin tanskanmaalle. Päivät meni ihan hullun nopeeta, aina sama fiilis, mut paljon siistejä juttuja tuli nähtyä kumminkin. Ja voi Skotlanti, haluan takaisin joskus! Tusen tak vielä Iida, et sain tulla kylään, oli nastaa! :---) Huippua päästä jakamaan kaverin kanssa kaikkia vaihtokokemuksia, toinen ku on todennäkösesti käynyt ihan samoja juttuja läpi, ja toki myös päästä näkemään toisen kotikaupunkia. Kesällä nähdään Jyväskylässä, niin monta kokemusta rikkaampana ku lähtiessä!

Nyt pitäis vähän koittaa hillitä tätä fiilistelyä ja nukahtaa,
huomenaamulla kutsuu taas arki ja luentosalit.
Cheers!

1. Jeii, kiitti vaan itelles, oli ihan mahtia! :---) Kesällä nähdään Jyviksessä taas! Ellen sitten päädy tekemään jonkinlaista visiittiä Kööpenhaminaan, heh.