sunnuntai 5. tammikuuta 2014

lähtö ja ensimmäinen aamu tanskanmaalla

Hei tääl sitä nyt ollaan!

Tähän ensin vähän jotain alkusettejä, jos joku päätyy tätä blogia lukemaan JY:n Kansainvälisten palveluiden blogilistan kautta. Oon siis kolmannen vuoden ekologian ja evoluutiobiologian opiskelija, edessä puolen vuoden vaihto Kööpenhaminan  yliopistossa. Ennen lähtöä oli kyllä kaikenlaista järjesteltävää, mut kaikkiin pulmiin sai hyvin apua niin Jyväskylän kuin Kööpenhaminankin yliopiston henkilökunnalta ja nettisivuilta. Isoimpia juttuja oli ehkä asuntohommien järjestäminen ja kurssien valitseminen.
 
Opiskelut alkaa huomenna Pre-Semester Danish Language Coursella. Se on siis kolmen viikon intensiivinen kielikurssi, jolle vaihtarit voi osallistua ennen ku lukukausi alkaa sitten helmikuussa. Toivottavasti opin jotakin uutta, vaikka kyllähän lauseella "Missä on pankki?" (Hvor er banken?) ja Hessu Hopolla (Fedtmule) pärjäis jo aika pitkälle veikkaan. 
 
Kielikurssin jälkeen oon ajatellu suorittaa keväällä kaks biologian kurssia, Social Behaviour and Communication ja Invasion Biology, sekä vaihtareille tarkoitettu Danish Cinema -kurssin. Jännittää vähän miten vaikeita nuo bilsan kurssit tulee olemaan. Nähtäväksi jää miten selviän, mut ainakin olen niistä innoissani, valmis yrittämään ja tekemään duunia! Sitten on hyvä "oikeiden" kurssien välissä kattella vähän tanskalaisia filmejä, he.

Ennen lähtöä oli kiva viettää pitkä joululoma kotona, ottaa vaan ihan rennosti ja nähdä vielä kaikkia tärkeitä tyyppejä. En oikein edes tajunnut, et oon oikeasti lähdössä ennen kuin paria päivää ennen. Sillon iski kyllä kieltämättä pikku pakkaamisahdistus ja haikeus koko lähtöhommasta. Mutta nyt kun olen täällä paikan päällä, oon varma, että tästä tulee mielettömän hieno kevät! Alku voi toki tökkiä, mutta ku tutustuu uusiin ihmisiin, oppii tuntemaan paikat ja ehtii vähän asettumaan aloillee, niin eiköhän jutut ala rullaamaan.

Täsä mä vähä Helsinki-Vantaal jännittämäs.
Köpiksen valot siel.
Saavuin tänne siis eilen illalla. Pikku kuumotuksia aiheuttanut lento meni hyvin, enkä tavoistani poiketen sählännyt hah. Lentokentällä vastassa mua oli kaksi mentoria, jotka auttoivat mua löytämään kämpille. Se oli tosi kiva juttu, muuten olisin varmaan haahuillut metrossa ikuisuuksia. Ilta oli ihan kirkas ja ilma tosi lämmin, ei tuntunut talvelta ollenkaan. Asunnon vieressä on iso puisto ja eläintarha, lenkillä näkee kuulemman norsuja jahka pääsevät ulos, haha huippua. Paikan päällä kämpillä mua odotti vuokranantaja. Asun yhden tanskalaisen naisen luona, joka vuokraa kodistaan kahta huonetta ulkomaisille opiskelijoille. Hän näytti mulle kaikki paikat ja mun oman huoneen, josta tykkään mielettömästi! Koitin sitten siinä vähän asettua, kävin pienellä seikkailulla ruokakaupassa (hölmöt myyvät baanaaneja ja muita kappalehinnalla mitä) ja nukuin yliväsymystäni reippaasti pois.



Tältä näytti sitten ensimmäinen aamu Frederiksbergissä. Vettä satoi valkoiselta taivaalta. Kotikatu näyttää päivänvalossa niin hienolta; vähä eri meininkiä, ku Jyväskylän Aittorinne-ghetossa haha. Join sitten tuossa minun maailman siisteimmällä ikkunalaudalla teetä, kuuntelin turvallisesti biitleksiä ja ihmettelin eloa ja oloa. 
 
Nyt pitäisi varmaan purkaa vähän matkalaukkuja, käydä ehkä vähän tutkimusretkellä ja illalla menen mentorin kanssa tsekkailemaan, että miten ihmeessä huomenna pääsen sinne kielikurssille toiselle puolen kaupunkia hui. Odotan kyllä mielettömästi sitä, että pääsee tapaamaan muita opiskelijoita ja vaihtareita, on vähän orpoa vielä kun ei tunne ketään eikä tiedä mitään paikkoja. Kartta on kaveri. Mutta tästä tää lähtee! Oon valmis seikkailujen keväälle Tanskanmaalla.

Ajatuksia sinne kotipuoleen, kaikki hyvin, ootte huippuja! Erityisajatukset maailman kotoisimmasta ja onnellisimmasta villapaidasta Veeralle, Tanska-piirustuksesta siskolle sekä tämän blogin maailman päheimmästä kuvasta Koistiskalle.

ps. Viikon päästä MEERI!

2 kommenttia: